AirWall
Innovatieve geluidswal voor vliegtuigen
De AirWall is ontworpen als innovatieve geluidswal voor de luchthaven Schiphol om het geluid van opstijgende vliegtuigen te weren.
Het ontwerp voorziet in een luchthal onder overdruk die in cylindrische vorm uitgevoerd is. Met een luchthal zijn grote afmetingen realiseerbaar zonder al te hoge kosten.
Ondanks de relatief lichte constructie is een luchthal in staat om voldoende geluid te isoleren, ook bij lage frekwenties. Op basis van het principe van twee lichte massa’s op grote afstand van elkaar die hetzelfde geluid isoleert als één zware massa.
Het membraan van de luchthal is doek van PVC gecoat polyesterweefsel waarbij een relatief zwaar en duurzaam type IV of V toegepast is dat circa 2 kg per m2 weegt.
Ook andere doeken zijn denkbaar als PTFE gecoate glasweefsels.
De overdruk in de hal is gering, circa 40 mm waterkolom. Ventilator-systemen zorgen voor deze overdruk in samenhang met een diesel-noodaggegraat.
De AirWall heeft een lengte van circa 1500 meter, met een diameter van 20 meter.
De AirWall leent zich goed als flexibele geluidswal waarbij een lage en hoge stand vereist wordt afhankelijk van het gebruik van de baan voor start of landing. En bij turbulente wind. De AirWall kan daartoe van ronde vorm veranderen in ovale vorm waarbij de hoogte en de inhoud van de tube verandert. De tube dient daarbij opspanning te blijven.
De Airwall heeft een innovatieve oplossing door de lucht vanuit de ene zijde van de tube te verplaatsen naar de andere zijde. De lucht blijft dus binnen de tube.
Bij de kopse kant van de startbaan ligt de AirWall zo dicht mogelijk bij de baan (op 150 m afstand) om maximale geluidswering te halen. In de landingsfase dient de tube dan wel zo plat mogelijk te zijn.
Het andere uiteinde van de tube ligt verder weg van de startbaan waar minder strikte hoogte-eisen gesteld worden. Daar dient de lucht naar toe te kunnen stromen indien de kopse kant (bij landing) klein gemaakt wordt.
Lucht in- en uitlaten met ventielen en ventilatoren zou meer tijd dan de vereiste omschakeltijd van 10 minuten vergen.
De AirWall is daartoe ook schuin gedraaid ten opzichte van de startbaan. De AirWall is niet overal even hoog over de lengte van het scherm. In de landingsfase is de startkop laag en het stijgeinde hoog. En in de startfase is de startkop juist hoog en het stijgeinde wat lager.
Hierdoor is lucht op snelle wijze van het ene uiteinde naar het andere uiteinde van de AirWall te transporteren.